یاشیل یاپراق

یاشیل یاپراق

تبریز ـ آذربایجان
یاشیل یاپراق

یاشیل یاپراق

تبریز ـ آذربایجان

خانه مشروطه

خانه مشروطه نماد استبداد ستیزی ملت ایران و یادآور مبارزات " ستارخان، سردار ملی" و" باقر خان، سالار ملی"، در سال ‪ ۱۲۷۴‬هجری شمسی بنا و در سال ‪ ۱۳۷۵‬هجری شمسی به موزه مشروطه تبدیل شده است.

 موزه‌های تبریز از جمله موزه مشروطه نماد شکوه تاریخی پایتخت قدیم ایران در زمان حکمرانی شش سلسله از حکومت‌های ایرانی و یادآور عظمت تاریخی و فرهنگی ایران به خصوص در دوران معاصر است.

موزه مشروطه و موزه‌های ده گانه تبریز علاوه برگنجینه‌های غنی خود هر یک به تنهایی روایتگر بخشی از تاریخ معاصر ایران دردو قرن گذشته و حکایت‌گر چگونگی پیوستن کشور به قافله تمدن مدرن می‌باشد.

"موزه مشروطه" درخیابان" راسته کوچه" و روبروی مسجد تاریخی "جامع" شهر تبریز با معماری زیبای دوره قاجار از بناهای باارزش و قدیمی" دارالسلطنه" است که در محدوده بازار این شهر واقع شده است.

این موزه در محل "خانه مشروطه" تبریز مستقر است که در آغاز نهضت مشروطه توسط حاج "مهدی کوزه‌کنانی" از سران نهضت برای پیشبرد مبارزه علیه استبداد "محمدعلی شاهی" در اختیار مشروطه چیان قرار گرفت.

در واقع ساختمان "موزه مشروطه" با گنجینه عظیم خود یادگار سال‌های اوج جنبش مشروطه‌و بیانگر شور و مشورت‌های سردار ملی‌و دیگر پیشروان نهضت مشروطه برای غلبه بر جبهه سلطنت‌طلب " انجمن اسلامیه" است.

تندیس سردار و سالار ملی در جلوی درب ورودی بنا در محوطه حیاط آن، شور و شعور مبارزات ملت ایران و به خصوص آذربایجان در دوران نهضت را در ذهن گردشگران و بازدیدکنندگان تداعی می‌کند.

اسلحه کمری ستارخان ،تاریخ کامل و نمونه مطبوعات در دوران مشروطه و نیز تاریخ مطبوعات ایران از جمله اشیاء و مدارک تاریخی است که در این موزه نگهداری می‌شود.

تصویر"باسکرویل"، معلم آمریکایی، یاور مشروطه‌خواهان و اولین کسی که جان خود را در راه این نهضت از دست داد ،لوازم شخصی ثقه‌الاسلام شهید بزرگ مشروطه و تصاویر آزادیخواهان در قاب‌های نصب شده بر دیوار همگی جو زمان مشروطه را همچون پرده نمایشی در مقابل چشمان ظاهر می‌کنند.

ایمیل مدیر: E-mail:samadmehri@gmail.com

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی جمعه 18 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:49 http://sonyaghish.blogfa.com

خیلی جالب بود لطفا در مورد شهریار مطالبی بنویس
زنده باشید استفاده کردیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد